Autoimunitní protokol (AIP) – co, jak a proč

Autoimunitní protokol (AIP) je terapeutický protokol určený pro remisi (vymizení příznaků) autoimunitních onemocnění a léčbu chronických nemocí. Ačkoli genetika hraje u autoimunitních onemocnění svou roli, určuje propuknutí nemoci z 1/3. Další 2/3 faktorů, které určí, zda onemocnění propukne či nikoli pochází z naší stravy, životního stylu a prostředí, ve kterém žijeme. Dobrou zprávou tak je, že můžeme průběh autoimunitního onemocnění ovlivnit tím, co jíme a jakým způsobem se rozhodneme žít.

Příčina všech autoimunitních onemocnění je stejná. Náš imunitní systém, který nás má správně chránit, se na místo toho obrátí proti nám. Podle toho, které buňky a tkáně napadne, se onemocnění a jeho příznaky odvíjí. Autoimunitní protokol (AIP) upravuje stravování i životní styl a slouží k regulaci imunitního systému, aby přestalo napadat vlastní tkáně a tělo dostalo možnost pro uzdravování.

AIP je speciálně upravená Paleo dieta. Stejně jako paleo vypouští všechny průmyslově upravované potraviny – to jsou jakékoli masné produkty, salámy, párky, nekvalitní šunky, polotovary, margaríny a zpracované oleje (najdete v bílých průhledných plastech), polotovary, sušenky, cukrovinky, mléčné dezerty, slazené nápoje, dochucovadla, konzervanty a další, ale i např. veganské náhražky jídla (bohužel často směs mouky, kterou něco drží pohromadě).  Jsou vypuštěny také zemědělské plodiny (obiloviny a pseudoobiloviny) a navíc jakékoli potenciálně problematické, prozánětlivé či iritující potraviny, které by mohly být zátěží pro střevo.

Cíl AIP

Cílem AIP je na čas (obvykle měsíc – několik měsíců) vynechat všechny potenciálně problematické potraviny a vyléčit střevo, kde se nachází asi 70 – 80 % našeho imunitního systému a důležitý střevní mikrobiom. Studie prokazují, že u autoimunitních onemocnění je ve většině případů střevo v nerovnováze – vyskytuje se dysbióza a zvýšená střevní propustnost (tzv. syndrom leaky gut). Nápravou zdraví střev a střevního mirkobiomu je poměrně vysoká šance, že symptomy vymizí.

AIP není jen o stravě. Ostatně ani zdravá strava není jen o stravě. Je to o celkové úpravě životního stylu, naučení zvládání stresu, podpora kvalitního a dostatečného spánku, pohyb – zdravý, přirozený pohyb hlavně na čerstvém vzduchu, blízký kontakt s přírodou, a to procházky do lesa, chození bosky a vrtání se v hlíně na zahradě, používání netoxické kosmetiky a úprava prostředí, ve kterém člověk žije – vyhýbání se chemii, plísním a chemickým čistícím prostředkům. 

Tipy na netoxickou kosmetiku najdete zde.

AIP není dlouhodobý výživový styl, je hodně restriktivní a slouží pro tělo jako takový „reset“. Je možné ho držet měsíc – dva, případně déle – neznamená to však, že by samotná dieta vyřešila vaše zdravotní problémy. Pokud se potýkáte se výrazným stresem a nedostatkem spánku, prodloužením diety nepodpoříte léčbu organismu. „Reset“ ve formě AIP vám může pomoci odlehčit tělu a jídelníčku, aby tělo dostalo možnost k uzdravení. Vždy je však potřeba vyhledat hlavní příčinu nebo zdroj negativních účinků na vaše tělo. Z dlouhodobého hlediska by vám na AIP mohly chybět různé mikroživiny a také byste si mohli „vypěstovat“ vůči některým potravinám přecitlivělost či alergii. Cesta k vymizení symptomů autoimunitních onemocnění zahrnuje všechny aspekty životního stylu.

Co na AIP smíte a co ne

Ze začátku se zdá dieta hodně restriktivní, ale opravdu se dají vykouzlit krásné a chutné recepty. Základem je kvalita.

Povolené potraviny:

  • jakékoli maso, ryby, vnitřnosti
  • mořské plody a řasy
  • houby
  • zelenina kromě lilkovité (tj. kromě brambor, paprik, rajčat, lilku, chili papriček, kajanského pepře, goji neboli kustovnice)
  • plantain (zeleninové banány), plantainová mouka
  • kvašená zelenina domácí
  • olivy
  • ovoce jakékoli, vč. sušeného nedoslazovaného či lyofilizovaného
  • sádlo, panenský olivový olej, avokádový olej, kokosový olej
  • kokos, kokosová mouka, kokosový kefír, kokosový jogurt
  • tygří ořechy (šáchor jedlý, tiger nuts)
  • karob
  • med, javorový sirup (v menší míře)
  • tapioka – mouka i perly
  • jedlá soda
  • kuzu (kudzu)
  • arrowroot
  • jablečný ocet, vinný ocet
  • agar, kolagen, želatina
  • vodní kefír, kombucha
  • čerstvé bylnky a koření kromě bobulovitého (tj. kromě nového koření, pepře, apod.)
  • lahůdkové droždí (inaktivované kvasnice)
  • pampelišková a čekanková káva
  • černý, zelený i bílý čaj, roiboos, bylinné čaje (z listů, ne semen), maté

Kompletní seznam AIP povolených potravin připravuji. Inspiraci najdete zde v receptech 🙂

Aby byl AIP účinný, je potřeba nejen omezovat potraviny, ale také tělu dodat to, co chybí. Velmi často se potýkám s nedostatečnou hladinou vitamínu D, vitamínů B, minerálů a hormonální nerovnováhou. Na základě krevních testů a typu autoimunitního onemocnění se pak zařazují potřebné doplňky stravy není-li možné doplnit hladiny ze stravy.

Jak z AIP ven – znovu zařazujeme potraviny

Autoimunitní protokol je vhodné držet alespoň měsíc, dále je to individuální, nejedná se však o dlouhodobý výživový styl. Během této doby byste se měli věnovat celkovému resetu vašeho životního stylu, kdy se učíte poslouchat své tělo.

Jsou 2 hlavní způsoby, jak poznat, zda je čas začít zařazovat potraviny zpět:

1. Zlepšení vašich krevních testů

2. Výrazné zklidnění vašich symptomů. Nemusí se však jednat o kompletní vymizení příznaků.

Po zlepšení a min. době 4 týdnů můžete začít znovu zařazovat vynechané potraviny do své diety. Začínají se zařazovat nejméně problémové potraviny, které by u vás neměly vyvolat žádné reakce, obyvkle je jako první vaječný žloutek, dále ghee od zvířat pasených na trávě a panenské oleje z ořechů a semínek.

Vždy zařazujte pouze 1 druh potraviny po dobu min. 3 dnů, ideálně týden. Nejdříve zkuste opravdu malé sousto (půl čajové lžičky) a 15 minut čekejte, zda nepocítíte nějakou negativní reakci. Pokud k reakci nedojde, můžete zkusit další čajovou lžičku a opět vyčkejte dalších 15 minut. Pokud ani po této doběnenastane žádná reakce, dejte si další 2 čajové lžičky a počkejte 2 – 5 hodin. Nedojde-li za tuto dobu k žádné reakci, můžete sníst běžnou porci dané potraviny. Následně čekejte 3 dny (a potravinu již znovu nejezte), zda se neprojeví pozdní reakce na novou potravinu. Pokud k žádné reakci nedochází, můžete potravinu zařadit zpět do svého jídelníčku. Pokud byste nějakou reakci pozorovali (nadýmání, průjem, vyrážka, bolest hlavy, kýchání a otoky sliznic, reflux apod.), potravinu nejezte, pokračujte zařazováním jiných potravin a k dané potravině se zkuste vrátit později (i v rámci měsíců).

Není to jen o tom, co jíme, ale jak jíme a v jakém množství. Pokud zpozorujete reakci na některou z potravin později, zaměřte se také na to, zda jste danou potravinu neměli v posledních dnech příliš často nebo ji nesnědli nevhodně upravenou/nezhltali ve stresu. Neobviňujme z reakce lepek a porovnejme si: plátek žitného kváskového chleba posnídaného ve víkendové pohodě vs. bílý chlebíček zhltaný ve stoje při desetiminutovém okně stresujícího pracovního dne. U jídla pozorujte druh, kvalitu, množství i způsob přípravy, u jezení pozorujte kdy, jak, proč, s kým a s jakými myšlenkami jíte.

Pomáhá AIP?

Ano, ale nemusí vždy řešit příčinu problému. Správně sestavený AIP z kvalitních surovin tělu odlehčí, dodá živiny a vytvoří tak prostor pro možnou regeneraci tkání. Pokud ale leží příčina zdravotních obtíží v nedostatku spánku, stresu, toxické zátěži nebo i nezjištěné skryté infekci, samotný dietní protokol nestačí. Život je komplexní a takový musí být i přístup ke zdraví.

AIP recepty

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *