Prebiotika

Prebiotika neboli prebiotická vláknina jsou výživou pro probiotika (probiotické prospěšné bakterie). Jedná se o typ rozpustné vlákniny, kterou neumíme strávit. Prebiotika jsou tvořena určitými druhy rostlinných sacharidů (složitých cukrů), nachází se např. v ovoci, zelenině, luštěninách, avokádu či ořeších. Bohatým zdrojem prebiotik je cibule, česnek, chřest, pórek, topinambur, brukvovitá zelenina, jako je brokolice, květák, kapusta a další. Jelikož tyto potraviny mohou spíše způsobovat nadýmání – zejména pokud člověk upravuje svůj jídelníček a není zvyklý konzumovat vyšší množství vlákniny – vhodným zdrojem prebiotik může být bobulovité ovoce, jako borůvky, maliny či ostružiny. Pokud nejste na konzumaci vlákniny zvyklí (konzumace vyššího množství zeleniny, ovoce či celozrnných obilovin), zařazujte tyto potraviny postupně, používejte protinadýmavé koření, jako kmín, saturejka, fenykl či anýz, a volte vhodnou úpravu potravin – vařená zelenina, fermentované pokrmy (kvašené) nebo chléb z kvásku (ne z kvasnic).

Prebiotická vláknina je přeměňována na různé důežité bioaktivní látky (postbotika), jako SCFA (mastné kyseliny s krátkým řetězcem), enzymy, organické kyseliny, vitamíny a další, tedy látky, které vykonávají v našem organismu nezastupitelnou roli.

Při zdravém jídelníčku bohatém na rostlinné potraviny není třeba prebiotika suplementovat (ve formě doplňků stravy). Jako zdroj prebiotik je vždy vhodnější přirozená potravina (zelenina, ovoce atd.).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *